söndag 19 januari 2014

En söndag i Januari

Och så kom och gick jul- och nyårshelgerna. Helt plötsligt närmar vi oss slutet av januari och dagarna har redan blivit längre. 
Bara pyttelite snö och några få minusgrader har hittat till Småland. Jag får nog min beskärda del av vintern när jag på lördag åker österut. Jag skall till Finland till mina hemtrakter och just nu har de -33 grader kallt. Brrrr, jag lär behöva klä mig både i långkalsonger och päls.
Jag försöker förbereda mig och mina kära inför kylan och stickar sjalar, vantar, pannband och mössor.
Jag är barnsligt förtjust i mönstret Hitchhiker och har nu stickat sjal nummer 2.
Garnet är lite silverglimrande.
En väninna till mig blev i somras mormor både till en liten tös och en liten pojke. Hon beställde ett par sockor till dessa små. Dessa minisockor stickar man kvickt och jag hoppas att barnen håller sig varma om fötterna.


Förra helgen hade jag besök av mina syskonbarn. Det blev många goda skratt, njutbar kvalitetstid tillsammans och mycket tjejsnack. 
När man lever med familj med enbart killar (även katten är en han) kan det ibland bli överflöd av manlighet (häftiga bilar, tekniska prylar, träningsupplägg och sport på tv). Ibland vill jag bara ägna mig åt fnitter, rosa skimmer, senaste trenderna inom smink- och skönhetsvård osv. Det fick jag göra tillsammans med flickorna, men under en alltför kort tid. Nästa gång vi träffas är i slutet av april i NYC. Det är verkligen något roligt och spännande att se framemot.
Present till systerdöttrarna. Mjuka, varma vantar med paljetter att ha på sig när de åker skridskor i Central Park eller vid Rockefeller Center
Miia önskade sig ett pannband och efter några försök var hon nöjd med resultatet.
Lillasystern får sitt pannband i veckan.
Jag har tidigare stickat pulsvärmara åt henne av samma garn (Järbo Raggi)
Nu är det dags att slå in pannbandet i ett litet paket, njuta av söndagkvällen och beundra månljuset.

Inga kommentarer: